Września szuka przewoźnika, który przejmie w codzienną eksploatację elektryczną flotę samorządu i obsłuży miejskie i gminne linie; wyłącznie w dni robocze. Gmina inwestuje w tabor i infrastrukturę ładowania, a od operatora oczekuje przede wszystkim sprawnej organizacji pracy oraz szybkiego podstawienia autobusu zastępczego.
Gmina Września ogłosiła przetarg na wybór operatora transportu publicznego na lata 2026-2027. Wykonawca nie będzie jednak działał własnym taborem, lecz przejmie w eksploatację flotę elektrycznych autobusów należących do gminy. Nowy operator ma wozić pasażerów w dni powszednie na kilkunastu miejskich i gminnych liniach, obsługiwanych pojazdami czterech różnych marek.
Flota i ładowarki od gminy
Września przewiduje świadczenie usług wyłącznie powierzonym taborem. Operator otrzyma do dyspozycji elektryczne autobusy marek Solaris, Isuzu, Golden Dragon oraz Granton ZXB8-9 wraz z dedykowanymi ładowarkami. Wszystkie pojazdy będą garażowane i ładowane w bazie zieleni miejskiej przy ul. Leśnej. Samorząd będzie również naliczał czynsz dzierżawny za autobusy Isuzu – 20 431,62 zł miesięcznie – który następnie zostanie zrekompensowany na podstawie zapisów umowy.
Model ten oznacza, że to gmina bierze na siebie zarówno inwestycję w tabor, jak i odpowiedzialność za jego infrastrukturę. Wykonawca wnosi natomiast organizację pracy, kierowców oraz obsługę codziennej eksploatacji.
Zadanie: 17 linii, tylko w dni robocze
Praca przewozowa została rozpisana na cztery grupy pojazdów, przypisane do konkretnych dat oraz linii. Usługi będą realizowane wyłącznie od poniedziałku do piątku.
Solaris (2.01.2026-31.12.2027):
- linia 11: 5,5 km, 12 kursów
- linia 12: 13,1 km, 4 kursy
Isuzu (2.01.2026-31.12.2027):
- linie 21-25: od 11,6 do 18,3 km, po 2 kursy każda
Golden Dragon (2.01.2026-31.12.2027):
- linie 31-33: od 19 do 31 km, również po 2 kursy
Granton ZXB8-9 (1.08.2026-31.12.2027):
- linie 41-43: od 17 do 30,5 km, po 2 kursy
- linie 51-55: od 12 do 16,5 km, po 2 kursy
Pełny rozkład jazdy zostanie przekazany wykonawcy dopiero po podpisaniu umowy.
Minimalne wymagania
Gmina wymaga, aby kierowcy byli zatrudniani na podstawie umowy o pracę. Przewoźnik musi też zapewnić autobus zastępczy w przypadku awarii lub przeglądu – o pojemności nie mniejszej niż pojazd obsługujący daną linię. To właśnie czas podstawienia zastępstwa jest drugim po cenie kryterium oceny ofert.
Września zastosowała prosty układ wag: 60% cena i 40% czas podstawienia autobusu zastępczego. Za reakcję w czasie do 15 minut przewidziano maksymalną punktację. Brak wskazania czasu oznacza automatyczne 0 punktów i domyślne przyjęcie 60 minut, które jest górną granicą akceptowalną w postępowaniu.
Warunki udziału są ograniczone do absolutnego minimum. Gmina odstąpiła od opisów sposobu oceny zdolności technicznej czy finansowej wykonawców. Jedyny twardy wymóg to posiadanie licencji na krajowy transport drogowy osób lub na wykonywanie zawodu przewoźnika drogowego.
Terminy i formalności
Oferty można składać do 8 grudnia 2025 r., do godz. 10:55. Otwarcie nastąpi tego samego dnia o 11:00. Wadium wynosi 30 tys. zł, a termin związania ofertą upływa 7 marca 2026 r. Zamawiający nie wymaga wniesienia zabezpieczenia należytego wykonania umowy, a cała umowa obowiązywać będzie od 2 stycznia 2026 r. (z wyjątkiem części linii startujących od sierpnia).